måndag 7 oktober 2013

Att lära om naturen

På dagens föreläsning genomförde vi två olika experiment. I det första experimentet fick vi testa att blanda vatten, socker och jäst i en glasflaska´som vi sedan fäste en ballong på. Vi skulle först gissa vad vi trodde skulle hända med ballongen och varför, för att sedan observera, under 30 minuter, vad som faktiskt händer med ballongen. Vi trodde att ballongen skulle svälla eftersom vi jämförde med bakning. Vad som händer var att ballongen fylldes med luft eftersom jästcellerna bryter sönder sockret som i sin tur bildar koldioxid. Koldioxiden fyllde upp ballongen och gjorde att den svällde.
Här kommer lite bilder på det första experimentet:

 
 Efter ca 30 min såg ballongen ut såhär och Erica vågade inte släppa ballongen i rädla för att den skulle explodera i ansiktet.

I det andra experimentet fick vi diskutera vilket djur som håller värmen bäst av älg och näbbmus och om djurets kroppsstorlek har någon betydelse. Vi var ganska säkra på att kroppsstorleken hade betydelse eftersom en älg bör ha mer underhudsfett än en näbbmus, vilket vi trodde kan hålla värmen bättre. Vi fick testa våran hypotes genom att fylla en stor och en lite bägare med ljummet vatten, där den stora representerade älgen och den lilla representerade näbbmusen. Med hjälp av en termometer och ett diagram kunde vi se vilket djur som bäst behöll sin värme.



Som vi kan se utifrån diagrammet hade vi rätt i att "älgen" behöll värmen bättre än "näbbmusen", men vår hypotes gällande varför det är så stämde inte. Älgen kan behålla sin kroppsvärme bättre eftersom dess yta är mindre i förhållande till kroppsvolymen.

//Erica, Petra, Isabell och Ewelina

2 kommentarer:

  1. Jättefina, pedagogiska bilder på vad som hände med ballongen.
    Ni har även beskrivit älgen och näbbmusen-experimentet bra och gjort ett fint diagram!/MIA

    SvaraRadera