torsdag 24 oktober 2013

Molekylverkstan

Igår besökte vi Molekylverkstan . Det var en mycket givande och inspirerande dag då vi fick se och prova på en hel del olika experiment och labbar som vi kommer att ha stor användning av när vi sedan kommer ut i arbetslivet. Vi tyckte att det var bra att dagen bestod av mestadels praktiska moment då både genomgångar och övningar som vi själva fick utföra var just praktiska.

Här kommer dagens uppgift och lite foton från dagen:

Uppgift 1: Vi valde temat vatten som vi tyckte skulle passa bra under ett besök på Molekylverkstan. Detta för att mycket fokus under dagen låg på densitet och föremåls reaktioner i vatten. Molekylverkstan kan erbjuda en hel del experiment som handlar om vatten och densitet och detta är något som även läroplanen fokuserar på:

  • Materials egenskaper och hur material och föremål kan sorteras efter egenskapernautseende, magnetism, ledningsförmåga och om de flyter eller sjunker i vatten
  • Vattnets olika former: fast, flytande och gas. Övergångar mellan formerna: avdunstning, kokning, kondensering, smältning och stelning. (Läroplanen för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, 2011)
Här kommer lite bilder på experiment som handlar om just vatten:

Glasen längst till vänster är fyllt med vatten och rymmer även två iskuber. Glaset i mitten innehåller endast en iskub och glaset närmast i bild innehåller endast vatten. Vi fick gissa vad som kommer hända i glasen när isbitarna smälter och när man släpper ner en iskub i glaset som endast innehåller vatten. 

Här fick vi en massa föremål och en hink som skulle representera en toalett. Där i skulle vi slänga i vad vi trodde fick slängas i en toalett. Hushållspapper och tops visste vi att det inte fick slängas i, men jord, tvål och toapapper rörde vi ner i vår hink.

Vi fick sedan filtrera vårt "toavatten" för att se om vattnet kunde bli rent av att endast använda ett filter. 

Det ser rent ut, men...

När man bubblar i vattnet kunde vi se att det fortfarande finns kvar tvålrester.


Med hjälp av kondens kan man dock rena vatten, men det tar ett tag.

Här får vi rena vatten med hjälp av kemiska ämnen

Vi fick blanda till oboy och natriumbikarbonat i vatten

Sedan tillsatte vi ett ämne som skulle rena vattnet. Här rullar Ewelina flaskan försiktigt

Med gjälp av det kemiska ämnet binds ingredienserna ihop och i vanliga fall sedimenterar de, men efetrsom vi använde varmt vatten så flöt ämnena upp till ytan istället.

Ett konstverk som Erica, Ewelina och Emilia gjorde med hjälp av ett kaffefilter, tuschpennor och vatten.

Vi fick se hur en färgdroppe beter sig om man droppar ner det i vatten och låter det spridas av sig själv.

Och såhär beter sig färg om man blandar den i kallt vatten i en mindre burk som man sedan sänker ner i en behållare med varmt vatten.

Detta vackra konstverket gjorde Petra, Isabell och Maria

Här fick vi ta reda på varför just hushållspapper inte får slängas i toaletten. Det vanliga toalettpapperet går lätt sönder när det kommer i kontakt med vatten, men hushållspapperet är mycket starkare och går inte sönder så lätt.

Nu blev det dags för lite andra labbar och här står Petra, Isabell och Erica redo att experimentera

Först fick vi baka till två fina degar. En med jäst och en utan jäst.

Vi slängde ner en lite degklump från varje deg i var sitt rör med vatten. Efter en liten stund började degen med jäst att jäsa och flöt därför upp till ytan. 

Vi fick måla hemliga teckningar med hjälp av ett stearinljus och vattenfärg. 

Vilken majonnäs flter? Lättmajonnäs eller vanlig majonnäs?

Den lätta majonnäsen sjönk och den vanliga flöt och under experimentet fick vi se att majonnäsen bildat bokstäverna NO, vilket var passande

Vad händer om man blandar tvättmedel, bikarbonat och vinäger?

Ett rejält bubbel
Här kommer ännu en vackert konstverk gjort av Erica, Elin, Hanna och Pia. Detta med hjälp av vatten, färg och diskmedel.

En massa bubbel och färg måste man ha

Sedan är det bara att lägga på papperet över bubblorna så blir det såhär fint.
 Vi tyckte även att ämnet kroppen var ett tema som man kan arbeta med på Molekylverkstan. Där fanns det nämligen en mängd olika aktiviteter som tog upp området. Vi tror att dessa skulle vara relevanta och givande då man kan arbeta vidare med dessa sedan, när man kommer tillbaka till klassrummet. Kroppen är även något som Läroplanen tar upp:

  • Människans kroppsdelar, deras namn och funktion.
  • Människans upplevelser av ljus, ljud, temperatur, smak och doft med hjälp av olika sinnen.
Här kommer lite foton där vi testar lite aktiviteter som har med kroppen att göra:

Här kan man se hur kroppen ser ut och skelettets alla ben.

Isabell testar balansen genom att balansera en kula genom en labyrint

Isabell vågade även testa luktsinnet.
 Det fanns även några aktiviteter kring återvinning. Vi tyckte att detta ämnet kan vara av stor vikt att ta upp och gå igenom med eleverna eftersom detta också står i Läroplanen:


  • Människors användning och utveckling av olika material genom historien. Vilka material olika vardagliga föremål är tillverkade av och hur de kan källsorteras.

Uppgift 2: Vi valde två aktiviteter på Molekylverkstan som visar materials egenskaper.

Stålkuleracet visar hur olika vätskors egenskaper påverkar stålkulornas hastighet. Röret med T-röd (längst till höger) transporterade kulan snabbast medan röret med motorolja (längst till vänster) transporterade kulan långsammast.

Magnetic counting game visar magnetens kraft, då magnetpennan får kulorna att flytta på sig.

Vi har valt "kluringen" som den aktivitet vi alla tyckte var intressant. Här stod vi länge med att försöka oss på att få loss båten från snöret. Här fick vi verkligen tänka till och aktiviteten var både rolig och krävande.


Det mesta på Molekylverkstan var enkla laborationer som man lätt kunde ordna i klassrummet, vilket vi tyckte var bra då alla skolor kanske inte har möjlighet att åka så långt som till Molekylverkstan.
//Petra, Ewelina, Isabell och Erica

2 kommentarer:

  1. Väldigt kul att se bilderna från ert besök på Molekylverkstan! Mycket bra dokumenterat!/MIA

    SvaraRadera
  2. Många bra bilder från dagen, med bra tips på vad man kanske kan göra med eleverna sen!
    /Evert

    SvaraRadera