torsdag 19 september 2013

Kraft och rörelse

Idag har vi pratat om kraft och rörelse och vi fick i uppgift att förklara för elever i den årskurs vi utbildar oss för, vad tyngdpunkt är. Under föreläsningen upplevde vi att det kan vara ganska svårt att förklara vad tyngdpunkt egentligen innebär. Därför kände vi att detta var en bra uppgift då även vi känner att vi behöver få bättre kunskap om vad det är.

Vad är tyngdpunkt?
Allt som finns som väger något, alltså allt som har en massa, har en tyngdpunkt. En tyngdpunkt är det stället på ett föremål där all massa är samlad. På t.ex. bollar och tärningar är tyngdpunkten i mitten och detta kan man oftast känna genom att försöka balansera föremålet. Detta beror på att vikten, massan, är fördelad jämnt över hela föremålet. En sked, och andra sidan, har inte sin vikt jämnt fördelat i sin form. Som ni ser på bilden har den en ojämn form. Den är lång och smal på ena sida och mer rundad på andra.



Detta resulterar i att tyngdpunkten inte hamnar i mitten utan närmare skedens rundade sida eftersom skedens största massa befinner sig där. Vi ber eleverna att prova detta.

Laboration:
Vi låter eleverna arbeta i mindre gruppen om ca fyra barn. Varje grupp får sig tilldelade en balansvåg som ser ut på detta vis:

Vi delar ut sex likadana föremål till grupperna som de sedan laborera med.  Det första de ska göra är att de ska lägga lika många föremål på varje sida av vågen för att sedan diskutera vad som händer och varför. För att hjälpa eleverna på traven i deras diskussioner ställer vi frågor till grupperna. Resultatet kommer visa att vågens massa är jämnt fördelat över ställningen, vilket påvisar att vågens tyngdpunkt är i mitten av ställningen. 

Nästa steg är att eleverna ska lägga dubbelt så många föremål i ena vågskålen som den andra. De ska sedan diskutera resultatet och vad som händer med tyngdpunkten. Det som sker är att vågens tyngdpunkt förflyttas en aning mot den tyngsta vågskålen, då massan är ojämnt fördelad.

För att det ska bli ännu mer konkret för eleverna kommer de att få i uppgift att själva få agera vågar. De går till på följande vis att en i gruppen lägger sig tvärs över på en bänk, med armar och ben rakt utsträckta. Dem andra i gruppen ska sedan lägga olika föremål fram på armarna, men också bak på benen. Beroende på föremålens vikt får de känna av hur de måste ändra sin position för att bli mer stabila och få tyngdpunkten på rätt ställe. Här nedan ser ni ett exempel på hur det kan se ut: 

 

Genom att eleverna fått möjlighet att genomföra dessa övningar/ laborationer, så hoppas vi att de har fått en större förståelse för vad tyngdpunkt innebär. 

// Petra, Ewelina, Erica och Isabell 

2 kommentarer:

  1. Hej gruppen! Bra förklaring och laboration.

    Mvh Edisa

    SvaraRadera
  2. Vilka bra övningar för eleverna! Detta tror vi verkligen ökar deras förståelse /Skogsmullarna

    SvaraRadera