torsdag 26 september 2013

Kroppen

Idag på föreläsningen pratade vi om kroppen. Vi gjorde också laborationer kring kroppens sinnen och fysik.
 
I samband med föreläsningen fick vi en uppgift, att i studiegrupperna välja ut och testa några laborationer som skulle kunna användas med elever inom vår inriktning. Vi valde att ha temat anding och valde därför att testa dessa två experiment:

"Hålla andan"
Detta är en laboration som inte behöver några förberedelser förutom ett stoppur. Denna övning kan man göra i stort sett vart som helst tack vare att det finns stoppur i dagens mobiltelefoner. I detta experiment ska man försöka hålla andan så länge som möjligt och med hjälp av ett stoppur kan man kolla vem i klassen som kan hålla andan längst. I samband med detta kan man också ta reda på vilka faktorer som kan påverka hur länge man kan hålla andan.
 
 
Erica kunde hålla andan i 32 sekunder, Petra i 35 sekunder, Isabell höll i 26 sekunder och Ewelina i 40 sekunder. Mia nämnde på dagens föreläsning att en persons längd kan vara avgörande för hur länge man kan hålla andan men på våra resultat kan man se att resultaten kan bli olika.

"Astma"
Denna laboration ger en inblick i hur det kan vara att ha astma. Det krävs endast ett sugrör per person och är därför också ett simpelt, men roligt experiment. Klipp sugröret i fyra delar och stoppa dem alla i munnen. Andas genom sugrören samtidigt som du går runt och ta sedan bort ett sugrör i taget. Till slut har du endast ett sugrör kvar att andas igenom. I denna övning kan eleverna reflektera kring hur det känns att ha astma och även testa om det blir någon skillnad beroende på hur mycket man rör sig.


 
Ewelina testade experimentet med sugröret. Det var svårare och svårare att andas ju fler sugrör som försvann. När hon bara andades ur ett sugrör blev hon yr och vi fick avbryta experimentet där. När vi lyssnade på hennes utandning lät det nästan precis så ansträngt som det låter när en person med astma andas och hon upplevde att det tyngre att andas ju mer hon rörde på sig. Vi andra kunde också se att hon såg ansträngd ut.

Vi tyckte att laborationerna var enkla och bra att använda i en klass, eftersom de tog upp viktiga områden kring lungornas funktion och kapacitet. Det är också bra övningar att utgå ifrån vid genomgång.

Länken till experimenten finner du här nedan:
http://www.teknikochnatur.se/Resurser.htm


Jakob frågar sin mamma varför han kan känna hennes parfym på avstånd.
Anledningen till att man kan känna vissa lukter, i detta fallet parfymer, på långt håll beror på att rörelserna i rummet får luften att röra på sig, vilket bär med sig dofter. När luften som har parfymdoft passerar din näsa, fångar dina näshår upp luktpartiklarna som gör så att du på håll kan känna parfymen.

När vi sedan kollade på bedömningmaterialet anser vi att vårt svar hamnar på hållplats två då svaret är av det enklare slaget men att det ändå är grundläggande förståelse i det.


Organmemory

Det var ett roligt spel som skulle vara användbart i en lågstadieklass. Vi tyckte dock att vissa bilder var för lika varandra samt att de kunde varit mer verklighetstrogna. Vi hade också velat att när man fått ett par, skulle de organen hamna på rätt plats i kroppen som fanns på bilden bredvid.

Spelets vinnare: Isabell

 
// Ewelina, Isabell, Erica och Petra

2 kommentarer:

  1. Bra förslag på laborationer - kul att ni valde ett tema (andning) - båda dessa övningar skulle passa mycket bra som introduktion till en lektion om lungor och andning tycker jag!/MIA

    SvaraRadera
  2. Det var spännande att ni tyckte "hålla andan"-leken var bra för en introduktion till lungor och deras kapacitet! / BLåbären

    SvaraRadera