tisdag 24 september 2013

Seminarium: Hållbar utveckling

Idag har vi haft seminarium om hållbar utveckling, där vi i gruppen enskilt förberett svar på instuderingsfrågor som vi idag diskuterade tillsammans. Vi kom fram till att en hållbar utveckling innebär att vi lever i en symbios, att vi tar del av varandras resurser, till exempel att vi tillför växterna näring samtidigt som växterna ger oss syre. Man lever i en harmoni med varandra och tar tillvara på de resurser som finns på jorden. Vi måste få mer kunskap om naturen och dess resurser för att få förståelse för det vi använder. Som det ser ut nu använder vi mer resurser än vad jorden kan reproducera, men med kunskapen om naturresurserna kan vi vända den dåliga trenden för att låta jorden återhämta sig. 

På grund av hur vi lever idag har ekosystemen förändrats på ett negativt sätt. Djur och växter hinner inte anpassa sig på grund av att vi breder ut oss allt mer och därmed förstör för många djur- och växtarter. I och med att vi diskuterade dessa frågor kom vi även in på frågan om naturens balans. Hade naturen varit i balans om vi människor inte hade funnits?. Vi var i stort sett överens med det mesta, men detta diskuterade vi lite extra. Vi pratade främst om människans roll i naturen, och hur naturen skulle sett ut utan oss.  Alla var överens om att jorden skulle vara i balans, men några av oss hade lte andra tankar kring människans roll. Vi diskuterade om människan har en roll i naturen och om den har en funktion, eftersom nästan allt som existerar har en uppgift och många har en avgörande sådan. Några av oss trodde att människan utgjorde en roll, men att denna inte var avgörande för naturens balans. Som vi ser på växthuseffekten, har människan utökat denna till en mängd som är skadlig för liv och utveckling på jorden. Växthuseffekten är såklart ett måste för att det ska finnas liv på jorden, men så som den utvecklats skapar den obalans i naturen. 

Här kommer ett par tips på hur man kan jobba med hållbar utveckling med eleverna i en klass.

  • Återanvändning och återvinning är viktiga delar inom hållbar utveckling. I läroplanens kunskapsmål står det att undervisningen ska ta upp och belysa samhällets funktioner och hur vårt sätt att leva och arbeta kan anpassas för att skapa hållbar utveckling. Återanvändning och återvinning är begrepp som eleverma stöter på i vardagen och som de kan relatera till. Genom att först ha en genomgång om människans påverkan på naturen och dess följder, får eleverna en uppfattning om hur viktigt det är att ta till vara på naturens resurser och använda dem med respekt. Efter detta får de en uppgift som går ut på att de ska återanvända en redan befintlig produkt och skapa något nytt av denna. Det kan vara allt från ett vackert konstverk till en ny användbar uppfinning. eleverna får då använda sin fantasi och kreativitet som troligtvis kommer att motivera dem och skapar en nyfikenhet inför ämnet.
  • Källsortering är också en viktig del inom hållbar utveckling. Man kan till exempelvis gå med barnen ut i naturen och plocka skräp och ta med tillbaka till klassrummet och visa barnen hur det ska källsorteras. Sedan kan man prata om hur och varför man källsorterar för att ge eleverna förståelse för hur viktigt det är för naturen. 
// Ewelina, Petra, Isabell och Erica

2 kommentarer:

  1. Bra tips på hur man kan arbeta med hållbar utveckling i klassen! /Blåbären

    SvaraRadera
  2. Intressant diskussion och bra att ni skrivit med hur man kan jobba med detta i en klass. /Skogsmullarna

    SvaraRadera