På just de sidor jag valt ut, håller Milla på att bygga en koja och Alfons blir också sugen på att bygga när han ser alla Millas häftiga uppfinningar till kojan. Sidorna visar hur man kan ta något befintligt i närområdet för att ge det ett annat användningsområde. De använder till exempel grenar som krokar, kartong till postlåda och de tillverkar en ny flagga av tyger. En första uppgift eleverna ska göra är att, i mindre grupper, samla in olika föremål som finns i klassrummet eller på övriga delar av skolan. Detta kan vara saker som redan har ett bestämt användningsområde. Tanken är att grupperna ska uppfinna nya användningsområden för föremålen genom att antingen prova sig fram eller modifiera föremålen. De får sedan presentera sina nya uppfinningar för varandra och berätta hur de har tänkt kring uppgiften. Tanken är att eleverna ska upptäcka att redan uppfunna saker kan användas på andra sätt och att även den simplaste uppfinningen kan vara mycket användbar.
En annan uppgift eleverna ska göra i samband med denna boken är att de ska skissa upp en helt egen koja. Kojan kan se ut hur som helst då endast fantasin sätter stopp. Eftersom de ska göra en ritning av kojan ska de också skriva och rita en lista på de prylar de behöver för att bygga kojan. Detta innebär att de ska rita en hammare, färgburk, snören och dylikt, om detta behövs för att bygga kojan och de ska skriva vad varje föremål är för något. Eleverna får gott om tid på sig att måla upp sina kojor, verktyg och material för att uppgiften ska kunna utföras på allas villkor. De får också gärna ta hjälp av varandra och diskutera vilka verktyg och material som behövs till var och ens kojor. När allas kojor och listor är gjorda avslutar vi uppgiften med att ha en utställning, där alla elever får chans att visa upp sina verk och få berätta om dem.
//Erica
Bra val av bok och bra tips ni gav på hur ni tänker att man kan använda den i undervisningen! / Blåbären
SvaraRaderaHej Erica!
SvaraRaderaBra bokval och fina didaktiska tankar kring hur du kan arbeta tillsammans med dina elever. Bra grepp att låta eleverna finna ut nya användningsområden för, eller modifiering av, redan befintliga artefakter. Utmärkt att du tänker dig en slags utställning då arbetsområdet är slutfört. Det ger eleverna möjlighet att själva sätta ord på och också presentera vad de har arbetat med och vad de har lärt sig.
Hälsningar Cecilia