fredag 6 september 2013

Pettson tältar


Vi har valt att använda boken Pettson tältar,  för att inspirera och lära eleverna hur man kan se och använda teknik i vardagliga situationer. Vi kommer att använda boken som en högläsningsbok på svenska- och tekniklektionerna. Vår tanke är att arbeta igenom hela boken med olika praktiska övningar och moment, men här har vi valt ut två delar i boken och ger förslag på hur vi kan arbeta med dem.


Boken har detaljrika bilder där eleverna får möjlighet att reflektera och använda sin egna fantasi för att få idéer om vad teknik kan innebära. Den första delen i boken som vi valt ut att fokusera på inom teknikområdet är när Pettson och Findus bestämmer sig för att tälta i trädgården.  Boken visar hur Pettson förklarar och demonstrerar för Findus vad ett tält är för något, vad det används till samt hur man ställer upp det. Här vill vi visa eleverna ett exempel på vad teknik kan vara som man annars kanske inte tänker på.  Att en sådan enkel sak som ett boende i naturen som består av tyg och pinnar  är teknik. För att eleverna ska förstå och bli inspirerande inom teknikens värld, vill vi arbeta konkret. Vi vill ge eleverna tillfälle att  gå ut i naturen och prova på att själva hitta på en lösning för att få tak över huvudet för en natt. Det behöver nödvändigtvis inte vara ett tält utan vi vill att de ska se boken som en inspiration för att komma på en egen lösning. Innan eleverna går ut ska de tillsammans i smågrupper sammanfatta sina tankar på en enkel ritning, där de beskriver vad som behövs för att kunna bygga.


Den andra delen handlar om Pettsons finurliga uppfinning. Som ni ser på bilden nedan, är uppfinningen inte fullt så avancerad utan består av två redan befintliga föremål som han sedan satt ihop till en egen smart uppfinning. Här vill vi visa eleverna att nytänkande inte behöver vara så svårt . Genom att låta eleverna använda sin fantasi och kreativitet, får de skapa en egen uppfinning som kan bestå av princip vad som helst som intresserar dem. T.ex. att man sätter ihop en bil och en helikopter. De får sedan förklara vad dess syfte och användbarhet är för att slutligen måla en bild av deras uppfinning. Bjurulf, (2011) menar att elever får kunskap som behövs för att utveckla egna idéer när de arbetar tillsammans med andra och på ett utforskande sätt  inom tekniken.






Efter arbetet med boken ska eleverna skriva ner hur de tyckte det var att arbeta på detta sätt, deras förväntningar, om det blev som de hade tänkt, och om deras syn på teknik har förändrats.

// Ewelina, Petra och Isabell

3 kommentarer:

  1. Verkar som ett kul och intressant sätt att jobba med boken. Bra att ni knyter ihop säcken i slutet och diskuterar med eleverna vad de har lärt sig //Blåbären

    SvaraRadera
  2. Hej! Vi tycker att ni valt en mycket bra bok för att kunna använda inom tekniken. Teknik kan, som ni skriver, vara mycket mer än vad elever kanske tror och genom boken kan ni visa att teknik finns i princip allt runtomkring oss. Vi tycker också att det var spännande att ni använder boken som inspiration till att eleverna gör egna experiment. Vi tror att det bidrar mycket till fantasi och kreativitet och gör eleverna motiverade! Pettson är ju en finurlig man så vi tycker att boken ni valt är klockren! /Skogsmullarna

    SvaraRadera
  3. Hej på er!

    Jag håller med skogsmullarna i deras kommentarer. Mycket bra bokval där eleverna får möjlighet att fantisera, göra ritningar och konstruera. Bra kopplingar till litteraturen. Bra också att ni tänker ämnesövergripande.

    Hälsningar Cecilia

    SvaraRadera